İş Dünyasının En'leri

İş Dünyasının En'leri

KİTAP KÜNYESİ
KİTAP ADI: İŞ DÜNYASININ EN'LERİ
KİTABIN ORJİNAL ADI: BUSINESS GREATEST HITS
ORJİNAL KİTABIN İLK BASKISI: 2010
YAZAR ADI: KEVIN DUNCAN
ÇEVİRİ: UMUT ESRA KAPLAN

Bu özet 08.12.2016 tarihinde İstanbul Ticaret Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Bölümü öğrencisi Gizem YAMAN tarafından çıkarılmıştır.

Bu kitap iş hayatı hakkında son yıllarda kaleme alınmış en iyi 40 eserin geniş birer özetini sunmayı amaçlıyor. Bu itibarla, modern iş yaşamının en iyi fikirleriyle ilgili bilmeniz gerekenler sadeleştirilmiş, yoğunlaştırılmış ve kullanıma hazır hale getirilmiştir.
Modern iş yaşamı, her biri okura başarının anahtarını sunma iddiasındaki binlerce kitabın yarattığı bir jargon sisiyle perdelenmiş bulunuyor. Çalışma hayatındaki gerçeklik ise tümüyle farklı.
Bu kitap sayesinde okur yüzlerce saatlik okumadan tasarruf etmenin yanı sıra kısa, öz ve doğru sunulmuş bilgiler aracılığıyla bir fikre ulaşabilme ve bunları etkin bir şekilde iş arkadaşlarına aktarabilme imkanına da sahip olacak. Daha da önemlisi meseleyi anladığını iddia eden, gerçekte yanılgı içindeki kişilerin onları kandırabilme ihtimali de olmayacak.
Artık kolayca çözüme ulaşamadığınız için korkmanıza gerek yok. Kimi temel prensipleri kullanarak en önemli fikirleri bir araya getirebilirsiniz:
.Elinizdeki kitabın da gösterdiği gibi, büyük teoriler karmaşık olmak zorunda değildir.
.Basit fikirler her zaman işe yarar; onları anında işinize uygulayabilirsiniz.
.Kapsamlı ve sıkça yanlış kullanılan kavramlar netleştirilebilir ve üzerindeki sır perdesi aralanabilir.
.İş stratejisi nedir? Her şeyi tümüyle bir anda aydınlığa kavuşturacak bir dil ya da sır yoktur.
.Olayların geçmişine özellikle dikkat edin. Eğer o kadar kolay olsaydı, herkes yapıyor olurdu.
.Tüm jargon ve moda sözcüklerin anlamlarını kavrayın.
Yazar ona göre en ilginç 40 kitabı ele almış; önemli konular, iş stratejisi, iş klasikleri, yaratıcılık ve organizasyon olmak üzere altı bölüme ayırmıştır. Eğer bu alanlardan herhangi biriyle özel olarak ilgilenmek istiyorsanız, doğruca o bölüme geçin. Eğer konulara bir düzen içinde yaklaşmayı tercih ediyorsanız en başından başlayın.
İş hayatında doğru ya da yanlış bir şey yoktur. Her şey tartışılabilir ama doğru iş stratejisini belirmenin iki yolu vardır:
.Odadaki en kıdemli kişi öyle söylüyordur.
.Olayın geçmişini yazan kişi geriye dönük olarak öyle olduğuna karar vermiştir, gerçekteyse muhtemelen şansı yaver gitmiştir.

1.bölümde, modern iş dünyasındaki bazı önemli konulara bakacağız. Muhtemelen gerek iş gerekse özel yaşamda şundan daha önemli bir soru yoktur: Bir model var mı yoksa her şey rastgele mi? Biz, tehlikeli bir oyun olabileceğini bildiğimiz şeylere nasıl da bel bağladığımızı göstermek için Nassim Nicholas Taleb'in yazdığı Rastlantısallığa Aldanmak kitabını inceledik ama onun kaleme aldığı diğer kitabı Siyah Kuğu'yu kullandık.

1.bölümden çıkarılacak dersler:
.Kendinizi kandırmayın: Birçok ticari performans şansa bağlıdır, yeteneklere değil.
.Uzmanları boş verin, her şeyi önceden tahmin etmeye çalışmayı da bırakın ve belirsizliğe kucak açın.
.İçerik kesinlikle hayati önem taşır: Bir şeyin sebebi gibi görünen şey, nadiren öyledir.
.Eğer onlara bırakılacak olursa, insanlar irrasyonel kararlar verecektir.
.İnternet, dünyayı, iş hayatındakilerin her şeyi hem potansiyel bir kaynak hem de potansiyel bir pazar olarak bir arada görebileceği bir noktaymış gibi düzleştirdi.
.İnternet her şeyi değiştirdi, bu yüzden işinizi müşterilerinize açık bir şekilde yapmalısınız.

2.bölüm bize iş stratejisi ve verilerle kirlenmiş elleri gösteriyor. Altında yatan dünya hakimiyeti temasıyla maço eski okul yaklaşımı, Donald Krause tarafından yazılan Sun Tzu: Yöneticiler İçin Savaş Sanatı kitabında mükemmel bir şekilde devam etmektedir. Biz de böylece iş yaklaşımlarının gerçekten o denli saldırgan olmaya ihtiyaçları olup olmadığı tartıştık.
İş stratejisini sadece bir soruya indirgeyebilir misiniz? Esas Soru adlı kitapta buna cevap veriliyor; bu yüzden biz de teklif edilen yöntemi inceledik. Burada kendi sonucunuzu kendiniz belirleyebilirsiniz.
Şirketler ürünlerini ücretsiz olarak dağıtsaydı ne olurdu? Böyle bir şey olsaydı, Chris Anderson'un Bedava: Bazı Şeyleri Daha Değerli Kılar adlı kitabı ile bir önceki çalışması Uzun Kuyruk-Geleceğin İşi: Çokun Azını Satmak kitabında anlatıldığı üzere, ilgili olduğunu düşünebileceğiniz her iş modelini değiştirdi.
Birçok şirket bugünlerde, sonrasında ne yapacaklarını bilmedikleri kadar çok veri topluyor. Püf noktası bunları nasıl organize edeceğinizi bilmekte yatıyor, bu yüzden Edward De Bono'nun iki kitabını, Altı Şapkalı Düşünme Tekniği ve Altı Çerçeve'yi inceledik.

2.bölümden çıkarılacak dersler:
.Ne yapacağınıza odaklanın ve rekabete fazla takılmayın.
.Ürününüzü veya hizmetlerinizi tavsiye etmeye hazırlanan müşteriler, başarının eşsiz barometreleridir.
.İnternet, birçok şeyi bedava yaparak geleneksel ekonomiyi ters yüz etti, bu yüzden itibarınıza ve müşterilerinizden talep ettiğiniz süreye dikkat edin.
.Ticari düşünüz tarzınızı ve bilgileri nasıl düzenlediğinizi kontrol altında tutun.
.Gerçek hikayeyi öğrenene kadar, bilgiye büyük bir şüphe ile yaklaşın.
.Her insan, ne kadar farklı olursa olsun, ekonominin mantığına uyar.

3.bölümde liderlik el alınıyor. İnsanlar sizin liderliğinize neden gerek duysun?
Diğer liderlerin davranışlarını kopyalamak sizi iyi bir lider yapmaz. Bunun yerine, liderler aslında otantik bukalemunlar gibi rol oynarlar. Liderlik durumsaldır, ilişkiseldir, hiyerarşik değildir ve tepeden inebileceği kadar organizasyon içinden de gelebilir. Makul bir lider olma şansınızı arttırmanıza yardımcı olacak çeşitli yollar vardır. Bunlar takipçiler için anlamlı olan - zayıf ve güçlü yönlerini ortaya çıkaran, okumak ve konuyu şekillendirme yeteneğini geliştiren, nerede ve ne zaman ödün vereceğinin farkında olmak, takipçilerin gerek duyduğu iletişim kanallarını bilmek- kişisel nitelikleri içerir. "İyi bir lider olmak için saygı kazanmalısınız."

3.bölümden çıkarılacak dersler:
.Akıllı lider bir yol belirler, bu yolun değişeceğini tahmin eder ve bir sürü insanın liderlik gösterebilmesi için gayret eder.
.Başarılı lider risk, değişim ve müphemliği benimser.
.Şüpheye düştüğünüzde herkese inanın ve hiçbir şey yapmayın.
.İnsanlar size daima "bu olmaz, yapılmaz" diyeceklerdir ama kendinize inancınız varsa, neredeyse her zaman mümkündür.

4.bölüm: "Ustaların görüşleri hala geçerli mi yoksa bunların yerini dijital medya ve çok sayıda modern düşünür mü aldı?" Mükemmeli Arayış isimli kitapta, bir şirketin nasıl başarıyla yönetileceği ve rekabette önde olmasının nasıl sağlanacağı hakkında sekiz temel prensibin altını çizmiştir:
-Eyleme meyilli olun: Yerinden kalk ve bir şeyler yapmaya çabala! Yapacağın iş tamamen başarısız olsa bile bu hiçbir şey yapmamaktan iyidir.
-Müşterilerine yakın dur: İçerdeki olayların dikkatini dağıtmasına izin verme. Bir dereceye kadar birçok şirket için müşterilerin önceden tahmin edilemeyen saçma davranışları, dikkatlice belirlenen stratejik planlara zarar verebilir.
-Otonomi ve girişimcilik: Büyük bile olsanız, küçük gibi davranın.
-İnsanlarla birlikte üretkenlik: Bu bütün şirketlerin hammaddesidir. Öyleyse çalıştığınız insanlara güvenin.
-Pratik, değer odaklı: En tepede yer alan şirketler, sadece para kazanmazlar, heyecan verici bir çalışma ortamı yaratmaya özel bir dikkat göstererek, işe bir anlam kazandırırlar.
-Bildiğiniz yolda yürüyün: Ticari çeşitlilik neredeyse hiçbir zaman işe yaramaz.
-Basit bir yapı, daha az kadro: Basit bir yapıya sahip olun ve dışarıya daha çok iş yaptırın.
-Eşzamanlı olarak hem sıkın hem serbest bırakın: Merkezi ve merkezi olmayanın kombinasyonu en iyi karışımı verir: Sıkı merkezi yönetim ve maksimum bireysel otonomi.

4.bölümden çıkarılacak dersler:
.Eşzamanlı olarak hem sıkıp hem serbest bırakmak, başarılı bir şirketi işletmenin en iyi yoludur.
.Karizmatik liderleri, karmaşık stratejileri ve rekabeti görmezden gelin; eğer sürekli bir başarı istiyorsanız, sağduyu içeren bir amaç edinmeye odaklanın.
.İş gurularının tavsiyelerine dikkat edin, çünkü bunlar sizi yoldan çıkaracak yanlış sinyallerden ve denenmemiş tezlerden öte bir şey olmayabilirler.
.Gerçekleştirmek, bir fikrin en önemli yanıdır ve her şirkette birincil idari problemdir.
.Dünyamızın değişiyor olmasını aktif olarak anlatmadıkça hayatta kalamayız.

5.bölümde yaratıcılığın iş hayatı yönünü incelemeyi deneyecek ve doğuştan yaratıcı olmayan biz ölümlülerin herhangi bir ilerleme sağlayıp sağlayamayacağını göreceğiz. Aklın Yeni Sınırları kitabının alt başlığı şöyle: Neden sağ beyinliler geleceğe hükmedecek? Pink'e göre, beynin sol tarafının hakimiyetinin sürdüğü çağ geride kaldı. Bu çağ avukatlar, doktorlar, muhasebeciler ve mühendisler gibi pratik ve mantıksal uygulamacılar tarafından temsil ediliyordu. (Muhtemelen ebeveynlerimizin bizler için istediği kariyerler.) Ama gelecek yukarıda belirtilenlerin aksine, tasarımcı, mucit, öğretmen ve hikayecilerin; yaratıcı ve çarpıcı sağ beyinlilerin olacak. Pink beynin sağ tarafını kullanarak düşünenlerin kabiliyetlerinin, kimin öne çıktığı, kimin çıkmadığı arasındaki kriterleri belirlediğine inanıyor.

5.bölümden çıkarılacak dersler:
.Bizim yüksek duygu seviyeleriyle bir şeyler yaratmaya ve insani etkileşimin inceliklerini anlamaya ihtiyacımız var.
.İçgüdü, sorunla ilgili yüksek kalitede bir gözlem ve empatiyi takip ettiği sürece güçlü bir araçtır.
.Herkesin yaptığının tersini yapın ve seçilebilir olun.
.Eğer gerçekten yaratıcı ilginç bir fikir istiyorsanız, bunu en çok umursayan topluluğa sormayı deneyin.

6.bölümde tüm başlıkları bir araya getiriyoruz: Büyük fikirler, strateji, yaratıcılık ve liderlik yaklaşımları. Bunların hiçbiri siz ya da sizin şirketiniz bunları anlayabildiği ve uygulamaya sokabildiği sürece problem yaratmaz. Bu da iyi bir organizasyon gerektirir. Ne var ki eski bir şakada söylendiği gibi, birçok organizasyon hiç de o kadar iyi organize olmamıştır. Böylece işe bizi alarma geçiren bir soru ile başlıyoruz: Niye dert edeyim ki? Corine Maier Merhaba Tembellik adlı çalışmasıyla mümkün olduğunca az iş yapmayı nasıl becereceğimizi açıklıyor. "İş yerinde gerçekten meşgul olmak zorunda mısınız?" Sonsuza kadar toplantılarda olmak bu ara çok popüler ama gerçekten, bütün gün etrafta koşturup durmadan yüksek verim elde etmek mümkün olabilir miydi? Bu kitap alışılmışın hayli dışında ve üretkenliği arttırmanın başarının anahtarı olduğunu söyleyen herkese karşıt bir görüş sunuyor. Tembelin teki olup, bunun yanınıza kar kalabileceğini ve yalnızca üretkenliğinizi sıfıra indirerek şirketin en tepesine tırmanma şansınız olduğunu söylüyor. Bu hanımefendi o kadar karşıt kültürlü ki, sözünü asla sakınmıyor ve suçlamalar hem katı hem de hızlı bir şekilde gelmeye devam ediyor. Şirketler umursamaz. Boyun eğmeyen bireylerden nefret ederler. Saçma sapan şeyler konuşurlar, insanları kukla gibi kullanır ve sürekli yer değiştirirler ki böylece kimse izlerini süremez. Etikleri yok, kültürleri yok ve olduklarından daha zeki görünme sanatında ustalaşmışlardır. Birçok işçi tam manasıyla ne için para aldıklarını bilmiyor, öyleyse neden tembel olmaktan korkuyorlar?
Bunun üzerine Maier, işin 10 yeni buyruğunu üretiyor:
1) Maaşlı iş yeni köleliktir.
2) Sistemi değiştirmeye çalışmak manasızdır.
3) Yaptığınız iş esasen amaçsızdır.
4) Yaptığınız işe göre değil, uyum yeteneğinize göre değerlendirileceksiniz.
5) Asla sorumluluk mevkilerini kabul etmeyin.
6) En gereksiz işleri arayıp bulun.
7) Saklanın ve orada kalın.
8) Başka kimin bütün bunların iç yüzünü anladığına dair gizli ipuçlarını okumayı öğrenin.
9) Geçici elemanlar bütün işleri yapar. Onlara iyi davranın.
10) İş ideolojisi komünizmden daha doğru değildir.
Bu söylenenlerin hoşumuza gitmemesine imkan yok. Fakat önerilerin büyük bir kısmını uygulamayı seçmeniz halinde, haklı olarak kovulabilirsiniz.

6.bölümden çıkarılacak dersler:
Terfi etmek istiyorsanız, olabildiğince az iş yapın. (Ama kovulabileceğinizi de göz ardı etmeyin.)
Orjinal fikre sahip olmak kadar, işleri halletmeye de yoğunlaşın.
Ne tip bir yerde çalışırsanız çalışın, işinize girişimci gözüyle bakın.
Daha az şey yapın, sadece doğru şeyleri yapın ve onları daha az zamanda yapın.
Bir şeyi halletmenin en iyi yolu, daha önce ne olduğunu umursamayıp devam etmektir.

Empatik İnsan Kaynakları ve Danışmanlık PixelTürk Web Tasarım