Online Kariyer Sohbeti – HRPeak Genel Koordinatörü Safa Zengin

Online Kariyer Sohbeti – HRPeak Genel Koordinatörü Safa Zengin

HRPeak firmasından Genel Koordinatör olarak görev alan Safa Zengin ile “İşe Alım Süreçlerinde Dijitalleşmenin Önemi” konusu üzerine online kariyer sohbetimizi gerçekleştirdik. Görüşme içeriğine yönelik bilgiler aşağıda ilginize sunulmuş bulunmaktadır.

Firmanızı incelediğimiz zaman Türkiye’de birçok firma sizden insan kaynakları hizmeti aldığını görmekteyiz. Firmalar insan kaynakları süreçlerinde dijitalleşmeye önem vermekteler. İnsan kaynaklarında dijitalleşme nedir bize açıklayabilir misiniz?

Bu alanla ilgili pazar araştırmaları yapmaktayız.2017 yılından bugüne bu pazar çok büyüdü. Teknolojik imkânların yaygınlaşması ve internet kullanımın artması bu alana yönelmedeki en temel unsur oldu. Yeteneğin dönüşümü özellikle bu süreci etkiledi. Bugün bir FinTech kuracak olsanız artık 30 yıllık bir bankacıyı işe hemen almıyorsunuz. Genç yeteneklere odaklanıyorsunuz. Teknoloji kullanım becerisi, pratiklik, bilgiye erişim artık deneyimden öte bir yere gitmekte. Yeteneğin dönüşümü bu yetkinliklere sahip yeteneklere erişme noktasında şirketlerin farklı alternatiflere gittiğini gördük. Bugün genç yetenek programlarına başvurular 20.000 kişiye varan rakamlara ulaşmakta. Firmalar bu başvurular arasında en doğru seçimi yapmak istiyor. Bu gibi durumlar süreç yönetiminin dijitalleşmesini hızlandırdı.

İnsan kaynakları sektöründe özellik işe alım uygulamalarında adayları bekleyen yeni uygulamalar olacak mı? Yeni dijital yazılımlar bizi bekliyor mu?

İnsan kaynakları sektörünü globalde önemli ölçüde araştırıyoruz. HRPeak sistemleri 22 ülkede kullanılmakta. Özellikle yapay zekâ uygulamalarının ve veri analitiğinin öne çıkacağını görüyoruz. Bu yeni bir yazılım değil ama yeni bir yöntem. Oyunlaştırmanın çok hızlı gittiğini görüyoruz. Gamification uygulamaları özellikle Avrupa’da çok ciddiye alınmakta. Uygulamaların hedefi adayı daha çok tanımaya yönelik. Adayı tanımak söz konusu olduğu için daha çok uygulamalar çıkacaktır. Bu konular adayların gözünü korkutsa da kurumların nihai hedefi doğru adaya ulaşmak olacaktır.

Marka olmak zor bir iş. HRPeak ne yaptı da Türkiye’deki firmalar tarafından benimsenip dünyaya yayıldı?

Müşterimiz olan Türkiye’deki firmaların sistemlerimizi yurtdışındaki operasyonlarında kullanmaya başladı. Bu hizmetten memnun kalındığı ve kullanımın yaygınlaşması ile yurtdışı arenasında sistemlerimizin kullanım oranları artmaya başladı. HRPeak ’in farkını oluşturan şey tek başına teknoloji değil. HRPeak içerik işini iyi başardı. Kişilik envanteri, genel yetenek, yabancı dil sınavları gibi uygulamalar ve içerikler çıkarması kullanımı arttırdı. Fayda sağladığı ve kullanım kolaylığından dolayı sistemlerimiz firmalar tarafından benimsendi. Marka olma süreci bu şekilde başladı.

Mesleki ve kişilik envanter testlerini birçok firma işe alım süreçlerinde kullanmakta. Sizin envanter testlerinizi piyasadaki testlerden ayıran özellikler nelerdir?

Bu testler karar destek mekanizmalarıdır. Ben testlerin kullanılmasına navigasyon psikolojisi diyorum. Navigasyonda en iyi bildiğimiz yolu bile bazen işaretliyoruz. Trafik detaylarını görmek istiyoruz ve yolu doğrulamayı istiyoruz. İnsan Kaynakları yetkilileri de işe alacakları adayın doğru kişi olduğunu doğrulamak istiyor. Doğrulayacak kaynak noktasında sunmuş olduğumuz testler insan kaynakları yetkililerine yardımcı olmakta. Kişilik envanterinde dünya çapında kabul görmüş metodolojileri kullanmak durumundasınız. Testler sizi bir kalıba sokmaz. Genelde kişilik envanteri uygulamalarında adaylara söz hakkı verilmez. Bizim testimizde adaylara siz kendinizi nasıl görüyorsunuz diye en sonunda sorulmaktadır. Buda öne çıkan artı bir husus oluyor. Admin tarafında ise modülerlik önemli. İnsan kaynakları yetkilileri belirli bir süre sonra uygulamaları hızlıca kavramakta. Bazı performans tasarımlarını admin yetkisi verilen kişilerde yapabilmekte. Bir diğer önemli husus ise işe başvuru yaptığınızda testlerimiz aracılığıyla o işten ayrılma potansiyelinizi öngörebiliyoruz. .Önceden işten ayrılan profillerle sizin profilinizin eşleştirmesini yapıp bunu belli bir skorla admine sunuyoruz. Bu hizmetle amaçlanan adayı işe almamak değil mülakatı ona göre yapılandırmak. Ayrılan profillerin ortak özelliğini gördüğünüzde çalışma takımınızı buna göre dizayn edebilirsiniz. PIT testinde değerler kısmı da bulunmakta. Burada aday kendi değerlerini seçiyor. Kuruma kendi değerlerini bildiriyor. Hassasiyetleri hakkında bilgi veriyor. Buda bir farklılık yaratmakta.

Kişilik envanter testinizi yurtdışındaki adaylara da uyguluyorsunuz. Türkiye ile yurtdışındaki adaylar arasında test sonuçlarında çok ciddi farklılıklar var mı?

Testlerimiz kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak çalışmakta. Kişilik açısından değil ama değerler bakımından farklılık gösterdiği durumlar var. Türkiye’deki gençlerin değer algısıyla yurtdışındaki gençlerin değer algısında benzerlikler var. Yurtdışındaki kişilerle bizdeki kişiler arasındaki farkların kapanmakta olduğunu görüyoruz. Testi uygulayıcılar açısından değerlendirirsek yurtdışında yetkililer adayın işe başladıktan sonraki uyum haline çok dikkat ediyor. Bu uyum halinin tespiti için testleri ağırlıklı olarak kullanılıyor. Ülkemizde ise uyum halinin tespit etmek her zaman öncelikli kriter olarak ele alınmıyor.

Kişilik testlerinde kişiler kendilerini yaşantılarına göre değil de kafalarında oluşturmuş olduğu bir benliğe göre değerlendirme yapıyorlar. Bu sorunla çok karşılaşıyor musunuz?

Kendini olduğundan farklı gösterme sorunsalı genel olarak yaşanmakta. Ama insanların atladığı bir husus var. Bir örnekle açıklamak istiyorum. Bir keresinde mülakata gelen bir kişiyi karşılamada yönetici asistanı ve sekreter pozisyonundaki bir arkadaşımıza davranışından dolayı eledik. Mülakat iş görüşmesi için kurumun kapısından içeri girdiğiniz an başlar. Bunu unutmamak gerekmekte.

Birçok firma ile çalışmaktasınız. Birçok insan kaynakları yetkilisi ile temastasınız. Soracağım bu soru sektör olarak değişiklik gösterse de genel olarak cevaplamanızı isteyeceğim. Türkiye’de ki firmaların aramış olduğu en temel yetkinlikler nelerdir? Korona sonrası başka yetkinlikler aranacak mı?

Korona sonrası değişimin bu alanda ne olacağını öngörmek kolay değil. Ama adayların evden çalışmaya yatkınlığına yönelik analizler gerekebilir. Etkili iletişim, sürekli öğrenmeyi en temel yetkinlikler olarak değerlendiriyorum. Çeviklik konusu çok sık gündemimize gelmekte. Bu dönemde çok yönlü çalışabilme hususu daha da öne çıkacaktır diye düşünüyorum.

Yazılımların günümüzde bu kadar önem kazanması ilerleyen süreçte birçok kişinin işsiz kalması olarak yorumlanıyor. Bu konuyu ne şekilde değerlendiriyorsunuz?

Ciddi bir işsizlik ile karşı karşıya kalacağız diye düşünüyorum. Şuan yasalarla bu durum önlenmeye çalışılmakta. Teknolojinin insanları işsiz bırakacağını düşünmüyorum. Teknolojinin çeşitlenmesi yeni iş alanlarının açılmasına vesile olacağını düşünüyorum.

Çok kitap okuyan biri olarak sizi tanıyoruz. Kitap okumanızın iş yapış biçiminize, ekip arkadaşlarınıza davranış ve yönlendirmelerinize, gündelik hayatınıza etkileri oluyor mu?

Multidisipliner okumalar yapmanın faydalı olduğunu düşünüyorum. Geçişli okumaların insanlara daha fazla katkısı bulunmakta. Kitap okuyunca analitik düşünceniz, empati yeteneğiniz, geniş düşünme kapasiteniz gelişiyor. Sistemli okuyarak, okumayı hayat tarzına çevirmeniz lazım. Genç yaşta bu alışkanlığı edinmek çok önemli. Siyah Kuğu, Ortalamanın sonu, Harvard Business serileri okumamış olanlara tavsiye ediyorum. Makale fazla okumuyoruz. Birçok damıtılmış veriden oluştuğu için makalelerde kesinlikle okumamız lazım diye düşünüyorum.

Kariyerlerine yeni adım atacak üniversite öğrencilerine ve mezunlarına iş hayatına dair önerileriniz nelerdir?

Bilgi öğrenmeye özen göstermelerinin yanında metot öğrenmeyi ihmal etmesinler. Çünkü sistematik hareket edebilmek çok önemli. Bunun yanında sosyal faaliyetler katılmaları ve kulüp faaliyetleri mutlaka katkı sağlayacaktır. Okuma yapmaları gerektiğini özellikle bir önceki soruda vurguladık. Yine tekrarlamakta fayda var.

Empatik İnsan Kaynakları ve Danışmanlık PixelTürk Web Tasarım